hannapavift

Alla inlägg den 9 november 2012

Av Hanna - 9 november 2012 07:38

Ett av mina jobb ute i Stilla Havet var att reparera segel. Jag är väldigt intresserad av att sy sedan tidigare så när tillfället fanns för vår första lagning så tog jag chansen att hjälpa till. Det visade sig att jag var duktig på det och lärde mig fort hur man skulle gå till väga.


Så, efter ett tag kom kaptenen till mig personligen och bad mig att laga de nyligen sönderrivna seglen. För, pga alla regnoväder vi hade så hände det lätt att en liten reva uppkom.


 


Nu, tillbaka i Sydney ligger Soren stilla ute i en arbetshamn i White Bay. Eftersom företaget har två skepp så bor Svanen i Campbells Cove (mittemot operahuset) och Soren bor i White Bay. White Bay är platsen där vi gör alla reparationer och vanligt arbete som målning och sandning.


Varje gång ett skepp kommer in efter en lång resa till havs har man en liten "refit". Det betyder att man städar av skeppet, lagar det som behöver lagas och ser till så att skeppet är i gott skick inför nästa jobb. Sorens nästa jobb är att segla runt i hamnen. På grund av alla revor i seglen kallade Marty (min chef) in Brian, Sydney Harbour Tall Ship’s segelmakare.
Marty har sett några av mina reparationer och tillåter mig spendera tid med Brian för att lära mig mer om segel. Jag har redan lärt mig många saker och idag gjorde jag min bästa reparation än så länge.



Till höger ser ni en segelhandske. Denna använder man för att kunna pressa nålen genom den tjocka canvasen
 

Brian är en rolig filur. Han är 83 år och har seglat sedan han var 16 år. Han är kort med vitt hår och vitt skägg. Han kan prata svenska och han visslar alltid. Varje gång något är fel svär han på svenska och när han inte vill att någon annan ska förstå vad han säger pratar han svenska med mig. Det är väldigt trevligt att spendera tid med honom för jag känner mig verkligen som hans lärling. Vi kommer bra överens och han säger att jag har något bakom pannbenet. Det måste väl vara bra att få höra det från en gammal sjöman?



Brian jobbar på ett av våra segel  


Jag lär mig så mycket saker här ute hela tiden men jag vet fortfarande inte vad jag vill göra i framtiden. Kanske blir jag en mångsysslare och aldrig läser på universitetet? Vem vet, only time can tell.

Två veckor återstår med Brian och under den tiden ska jag ta in allt jag kan. Kanske blir jag en segelmakare i framtiden? Det hade faktiskt varit ganska coolt.

Presentation


Välkommen till mitt äventyr.

Fråga mig

41 besvarade frågor

Translate Blog

Kategorier

Work & Holiday i Australien

En resa längs Australiens östkust samt mitt liv i Sydney där jag arbetar för Sydney Harbor Tall Ships.

Seglandes runt Stilla Havet

April 2012 - Oktober 2012 arbetade jag som "deckhand" ombord det vackra skeppet Soren Larsen när hon seglade runt i Stilla Havet.

Work & Holiday Nya Zeeland

Under 2014 befinner jag mig på Nya Zeeland, både för att arbeta och resa. Jag och min partner tänker resa runt hela landet i vår van och göra en skidsasong i Wanaka!

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards