hannapavift

Direktlänk till inlägg 16 maj 2014

Kaikoura

Av Hanna - 16 maj 2014 06:29

Tänk dig att du står på en strand och tittar ut mot havet. Till vänster, precis vid kusten, står en mäktig bergskedja där topparna är täckta av snö. Till höger finns en sälkoloni med hundratals små och stora sälar. Detta är Kaikoura, en liten by på en halvö längs östkusten på södra ön av Nya Zeeland.

Här bor Yvonne. Hon var med som passagerare på första delen av vårt äventyr ombord Soren Larsen. Men, hon var mer som en av besättningen med sin glada attityd och hon fanns alltid där och hjälpte till. Hon blev lite som en extramamma till alla oss deckhands som alla var iväg från våra föräldrar. 

Yvonne älskade att segla och hon kom tillbaka fyra gånger under resans gång. Hon seglade Sydney till Nya Zeeland, Cook Islands till Samoa, Samoa till Tonga och Nya Kaledonien tillbaka till Sydney.


På söndag är det god tid för oss att ta oss ner till Wanaka, vilket kommer att vara vårt hem under vintersäsongen. Det är fortfarande konstigt att säga vinter när man pratar om juni, juli och augusti. Jag är väldigt glad över att få se snön igen! Jag har inte haft en riktig vinter på 3 år nu. Det är på tiden!


Hoppas att ni alla mår prima där hemma!


// Imagine that you’re staning on a beach looking out over the ocean. To your left you have a high mountain chain where the tops are covered in snow. To your left is a seal colony with hundreds of small and big seals. This is Kaikoura, a little town on the east coast of the south island of New Zealand.
This is where Yvonne lives. She was on board as a passenger for the first leg of the South Pacific trip. However, she felt more a part of the crew and she became like a mum to all of us since we all were away from our families. She took good care of us. 
She loved to sail and she ended up coming back and completing four legs on the whole trip. She did Sydney to New Zealand, The Cook Islands to Samoa, Samoa to Tonga and New Caledonia back to Sydney.

 

We’re heading down to Wanaka on Sunday, where we’ll settle down for the winter season. It’s still weird for me to say winter when we’re talking about June, July and August. I don’t think I’ll ever get used to it. I’m really excited to se the snow again though! I haven’t had a proper winter for three years! It’s about time!

 

Take care all of you, wherever you are I miss you! //

 










   A waterfall with baby seals!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 18 oktober 2014 03:45

-- 2,5 veckor kvar tills jag är åter på svensk mark. Detta blir förmodligen mitt sista inlägg på resande fot innan jag kommer hem. I 3 år har du varit med mig bloggen och hjälpt mig att uppdatera mina kära där hemma.   Imorgon börjar vi en kayak/...

Av Hanna - 14 oktober 2014 06:08

Hej hej hallå! Här kommer en snabb uppdatering medan jag har täckning. Vi är tillbaka i bilen och spenderar våra kvällar på campingplatser. Ibland är det bara en gräsplätt mitt i ingen stans. Igår hade vi en underbar utsikt över ett snötäckt berg ...

Av Hanna - 5 oktober 2014 21:51

Okej, jag har nu avslutat min sista dag for cardrona. Nu är bilen packad igen för en 2,5 veckors road trip på nya Zeeland vilket sedan följs av en dag av nostalgi i Sydney, två veckor av sol i Thailand, en dag att visa joe Köpenhamn och som sen avslu...

Av Hanna - 1 oktober 2014 04:44

Hej alla fina! Uppdateringen här var varit dålig på senaste tiden. Men, det finns inte så mycket att skriva om. Jag lever i bubblan av cardrona och allt som kommer med det. Jag arbetar fem dagar i veckan och åker skidor på mina lediga dagar. Jag h...

Av Hanna - 1 augusti 2014 23:57

Hej kära familj och vänner! Det blixtrar och dundrar här i Wanaka idag och Cardrona har tagit beslutet att inte öppna. All personal satt utanför kontoret i byn i 1 timme och väntade på ett svar, ska vi öppna eller inte? Sen kom det vackra ordet: ...

Presentation


Välkommen till mitt äventyr.

Fråga mig

41 besvarade frågor

Translate Blog

Kategorier

Work & Holiday i Australien

En resa längs Australiens östkust samt mitt liv i Sydney där jag arbetar för Sydney Harbor Tall Ships.

Seglandes runt Stilla Havet

April 2012 - Oktober 2012 arbetade jag som "deckhand" ombord det vackra skeppet Soren Larsen när hon seglade runt i Stilla Havet.

Work & Holiday Nya Zeeland

Under 2014 befinner jag mig på Nya Zeeland, både för att arbeta och resa. Jag och min partner tänker resa runt hela landet i vår van och göra en skidsasong i Wanaka!

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

RSS


Skapa flashcards