hannapavift

Alla inlägg under augusti 2012

Av Hanna - 18 augusti 2012 09:39

Efter en nattsegling vaknade jag upp till mitt skift klockan 08.00 och kunde glatt se att land var i sikte. När vi hade släppt ner ankaret kom en man vid namn John ut till oss i hans kanot. John är numera chef över byn i Benom Bay efter att hans pappa tragiskt gick bort för några månader sedan. Med John ombord bestämde vi att vi skulle göra en vandring till ett vattenfall och se en ”custom’s dance” nästa dag.


 

Så, dagen efter Johns besök var vi alla redo på stranden vid 14.00 Det var väldigt varmt och överallt som jag tittade kunde jag se små snäckor som rörde sig. Dessa små varelser är så fantastiska för de har alla ett annorlunda skal och se är så små och söta.


John kom och mötte oss på stranden tillsammans med några barn från byn och vi började vandringen. Först gick vi genom byn och den var helt fantastisk. Husen var rena och hela och de hade planterat blommor och buskar som delade in de olika markerna.


 
Överallt kunde vi se huvud sticka fram från bakom hus och genom fönster. Alla var de nyfikna på oss. Barnen sprang fram till oss och skakade hand och följde efter oss. För några av barnen var detta nog första gången de såg en vit människa.

Jag kunde inte få nog av folket och vinkade till varenda en. De blev så glada av bara ett ”hej”. Mitt favoritögonblick var när vi var på väg upp till djungeln och passerade den sista delen av byn – jag tittar till vänster och ser fem små barn en bit bort. Jag vinkar till dem och de börjar hoppa och skrika och vinka tillbaka. Jag kommer aldrig glömma deras skratt och som tur är så fick Joe en bild av dem.


 


På vägen upp till djungeln passerade vi en kvinna som sorterade kakaobönor och vi såg en ugn som de röker kokosnötter på. Väl uppe i djungeln såg vi bananträd och kavaträd. Efter ca 10 minuter kunde vi höra vattnet porla och vi visste att vattenfallet var nära. Klimatet hade ändrats drastiskt från brännande sol till lite mer fuktigt och kallt. Väldigt behagligt om du frågar mig.
Till slut kom vi fram till vattenfallet och vi sprang alla ner i vattnet. Vi skvätte vatten på varandra och kände hur vattnet från fallet landade på våra axlar. Trycket var väldigt hårt. En grupp av byborna satt och tittade på oss och det måste ha varit en ganska rolig syn med ca 20 vita personer badandes och skrikandes.


 

På vägen tillbaka halkade jag till på en hal sten och en av de unga killarna tog tag i min arm och räddade mig i sista sekunden. Jag tackade honom så hemskt mycket och vi fortsatte vandringen tillbaka till stranden. Där hade en stor del av befolkningen samlats och de hade lagt fram snäckor och grönsaker som vi kunde köpa. Debs (vår kock) gick loss på grönsakerna och Joe kunde äntligen få inhandla sin egen ”konch” (en spiralsnäcka som du borrar ett hål i och som du kan göra höga läten med).


Tony tog fram sin amerikanska fotboll och vi spelade med barnen. De blev så glada för en liten boll. De skrattade och tjoade hela tiden.


 


 
Vi hade en stor publik


Vi tittade på bybornas ”custom dance” vilken var väldigt avslöjande vilket ni kan se på bilderna nedan. Lite svårt att koncentrera sig ibland. Vi fick vars en kokosnöt att dricka ur och vi blev bjudna på ”lap lap” – ett sorts mjukt och saftigt bröd tillagat ihoprullat i gröna löv, som vi sedan doppade i en kycklingsås. Väldigt gott!


Custom's dance


 
Tony, Ruby, Patrick, Lene, Jag och Joe äter Lap Lap 




Sorgligt nog var det dags att lämna människorna och byn och åka tillbaka ut till skeppet. Vi sa hejdå till dem allihopa med vetskapen att vi kommer komma tillbaka om ca 4 veckor. När vi kommer tillbaka ska vi ha med oss saker att ge till barnen och resten av befolkningen. Bollar och tillbehör. Kommer kännas jättebra att kunna ge dem något som de blir glada över. Bara en liten boll kan förändra barnens liv.


Detta var en helt fantastisk dag som jag aldrig kommer glömma. Nu efter 4 månader på detta äventyr har jag fått uppleva anledningen till varför jag tackade jag till att jobba på Soren Larsen. Jag hoppas att jag kommer få fler underbara dagar med lokalbefolkningen och till att upptäcka de olika öarna.


 


Ta hand om er alla där hemma så hörs vi snart igen!

Av Hanna - 18 augusti 2012 02:05

Tidigt en torsdagsmorgon körde vår gummibåt in till warfen i Lutoka, Fiji och hämtade upp våra passagerare för resan över till Vanuatu. Ombord klev Ian, Melanie och deras fyra barn Will, Patrick, Ruby och Ella, Benjamin från Adelaide i Australien, Donald från Los Angeles och Lene från Norge. Vi gjorde den vanliga manövern med att se till så att inget kommer att rulla runt när vi är ute till havs och samla ett team för att lätta ankar. När hela kedjan låg säkert började vi röra på oss och resan till Vanuatu hade börjat.


Jag och Jim var ännu en gång på samma skift. Den här gången med Eric, Bruce, Ian, Ruby och Ella. Som vanligt kom min kära vän sjösjukan tillbaka första dagen och stannade i två dagar. När jag mår illa vill jag bara ligga i min säng och min motivation är på noll. Men, när illamåendet äntligen försvinner känner jag viljan att vara här. Vi har haft det hur roligt som helst tillsammans på 8-12 skiftet. Ian har varit hur rolig som helst och tjejerna har varit duktiga.


Vi kom fram till Vanuatu för sex dagar sedan . Vi såg Port Vila kvällen till den 7e augusti och jag och Jim släppte ner ankaret. Efter det kunde jag äntligen gå och lägga mig i en säng som inte gungade.


Dagen efter var det Hannahs födelsedag och den började med att vi kastade i henne i havet.
Dagen spenderades ombord med städning, deckskrubb osv. Den vanliga roliga rutinen. På kvällen festade vi till det lite med ett ”egen superhjälte” tema.  Jag kallade mig för ”Flame girl”, Joe var ”Mr Colourful”, Eric var ”Super Pooper Scooper” och Dan var ”Super Hobo” bara för att nämna några. En väldigt trevlig kväll.


  

Vårt nästa steg var att segla till Lemon Bay, platsen dit sköldpaddor kommer för att äta sjögräs. Efter en mycket lång simtur ute i vattnet såg jag något som liknade en stor sten nere på bottnen. Det visade sig vara en stor sköldpadda som vi följde i fem minuter. Så fridfull och han brydde sig inte alls om att jag simmade precis ovanför honom. Att se djuren i sin naturlia miljö är helt underbart och det går inte riktigt att beskriva.


 


Imorgon påbörjar vi vår segling till Benom Bay.


Ta hand om er alla där hemma så hörs vi snart igen!
Saknar er!!

Presentation


Välkommen till mitt äventyr.

Fråga mig

41 besvarade frågor

Translate Blog

Kategorier

Work & Holiday i Australien

En resa längs Australiens östkust samt mitt liv i Sydney där jag arbetar för Sydney Harbor Tall Ships.

Seglandes runt Stilla Havet

April 2012 - Oktober 2012 arbetade jag som "deckhand" ombord det vackra skeppet Soren Larsen när hon seglade runt i Stilla Havet.

Work & Holiday Nya Zeeland

Under 2014 befinner jag mig på Nya Zeeland, både för att arbeta och resa. Jag och min partner tänker resa runt hela landet i vår van och göra en skidsasong i Wanaka!

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

RSS


Skapa flashcards