hannapavift

Alla inlägg under mars 2013

Av Hanna - 29 mars 2013 10:17

Kara familj och vanner,

Situationen I Sydney ar precis som forra gangen jag uppdaterade – jag vantar angsligt pa ett svar fran immigrationen om mitt visum.


Jag och Joe har antligen hittat en lagenhet som vi tycker om. Den ar valdigt charmig och jag hoppas att vi far den! Aven om jag inte far stanna I Australien sa ar det en hyra som Joe kan betala sjalv, sa det ar perfekt! Just nu gor vi allt for att kunna flytta fran skeppet.

Men men, nu lamnar vi det trakiga till en annan gang for jag tankte beratta for er om min och Joes senaste roadtrip!

En tisdag for tva veckor sedan hade jag bokat in en skydive at Joe som en sen fodelsedagspresent. Ni skulle sett hans ansikte nar han sag vad det var! Vi lamnade kvallen innan sa att vi kunde fa en extra natt ivag fran skeppet. Vi sov pa en rastplats halvvags till Picton, som ligger ca 1 timme sydvast om Sydney.



Morgonen efter korde vi sista biten till Joes skydive och ju narmre vi kom desto mer nervos blev han (och aven jag som kopt detta at honom, tank om nagot skulle handa???!!!)
Vi kom fram, Joe skrev in sig, traffade sin instruktor och sen flog han ivag. Under tiden skprang jag runt och filmade/fottade olika saker for min tanke ar att gora en film :)
Jag vantade och vantade pa marken och till slut sag jag atta sma prickar som seglade narmare marken. Joe landade och han var i extas! Han var sa glad. 




Efterat begav vi oss ut mot kusten och korde pa “Pacific Highway” hela vagen ner till 7 mile beach. Helt underbart var det och det var aven dar som jag var pa mitt surflager for 1,5 ar sedan. Konstig kansla att vara tillbaka. Vi parkerade bilen pa en campingplats och stannade dar for natten. Vi lagade mat pa Joes stormkok och det var en san harlig kansla att bara vara sjalva. Efter ett ar constant pa ett skepp alltid med andra manniskor… Du vardesatter egentiden sa mycket mer haha!



Nasta dag borjade vi resan hemat och bestamde oss for att spendera dagen pa Jamberoo Waterpark. Haha, vi var som sma barn igen! Helt underbart. 

Senare pa kvallen korde vi upp till Royal National Park som ligger precis vid gransen till Sydney. Var allra forsta roadtrip spenderade vi endast I den nationalparken och vi lyckades hitta vart hemliga stopp. Vi spenderade natten dar och pa morgonen var det tillbaka till verkligheten och job!


   3 helt underbara dagar med nagon som star mig sa nara. 

En helt ny utmaning star framfor oss nu. Istallet for att se varandra 24/7 sa kommer vi att flytta fram skeppet och ha olika job (SOM NORMALA MANNISKOR HAHA!!!) eller sa kommer jag att vara tvungen att lamna landet och Joe for ett tag. Forhoppningsvis far jag svar nasta vecka. Hall tummarna for mig!!


Saknar er alla sa mycket. Hoppas att allt ar bra.

Ta hand om er och tank med hjartat

Av Hanna - 16 mars 2013 03:39

Hej pa er alla igen!


Min van Anna kom pa besok for nagra veckor sedan. Hon ar ute pa ett stort aventyr i Nya Zeeland men kom over till Sydney for tva veckor for att halsa pa. Hon bodde och arbetade har forra aret och har inte riktigt lyckats slappa Sydney, och jag forstar varfor. Man kan inte riktigt komma over eller glomma Sydney. I alla fall, hon tog en hel del fina bilder som hon visat i sin blogg. Sa jag tycker att ni ska ta en titt dar. Las hennes blogg och inspireras!


Anna goes la vida loca


Anna i Nya Zeeland


Annars ar refit fortfarande i full gang. 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan.. Tur att det ar over om fyra dagar. Kroppen borjar kanna av att inte ha nagon rast. 


Jag har sa mycket jag vill beratta for er, men kan inte an for jag vantar fortfarande pa mitt visum. Jag lovar att beratta hela historien nar jag fatt ett ja eller na fran immigrationen! 


Tills dess, ta hand om er!

Av Hanna - 10 mars 2013 11:00

Hej på er!


Först vill jag säga förlåt för att jag inte har uppdaterat på länge. Men, efter att ni läst detta inlägg så förstår ni nog varför, haha.


I tisdags tog Soren upp ur vattnet. Jag vet inte vad det heter på svenska, men på engelska kallas det ”on the slip”. (En liten sidetrack.. jag lär mig alla dessa båt-ord på engelska men har ingen aning om vad det är på svenska, så ni kan få skratta lite när jag försöker förklara).

I alla fall. Vart annat år tas Soren upp ur vattnet för extra arbete och i år är vi precis under the Anzac bridge hos Sydney City Marina.
Det är mycket som ska fixas, bytas ut och repareras. Jag har under två dagar nästan använt fler verktyg än vad jag gjort i hela mitt liv. Jag har sandat, skrapat, tagit bort utfyllare i hål, använt en ”water blaster” för att blåsa av all smuts på ankarkedjan, använt en ”needle gun” för att sedan skjuta bort all rost på kedjan, målat kedjan och mycket mycket mer.



Vi seglade in till Sydney City Marina och placerade oss ovanför en platform som på bilden är under vattnet. En dykare hoppade sedan i vattnet och spenderade ett bra tag med att se till så att alla block låg rätt for att jämna ut vikten när skeppet skulle lyftas upp. När dykaren gett kartecken så borjade platformen stiga och med sig lyfte den skeppet. Nar skeppet var ute ur vattnet flyttades vi till en annan platform på land. Så, har ligger vi nu, 7 meter ovanför marken haha.

   



Vi jobbar 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan. Vi har ett dagsskift från 07.00 – 19.00 och ett nattskift från 14.00-02.00 Som tur är fick jag dagsskiftet och det funkar bra för mig. 
Jobben är påfrestande, men jag tycker att hela processen är häftig. Det känns som att det verkligen är på riktigt den här gången. Och det känns som att jag bidrar, trots att jag inte är lika stark som killarna. Jag kan också!!


The Anzac Bridge och Soren Larsen. Man ser toppen av masten när man kör över bron!

Detta pågår i två veckor innan vi går tillbaka ut i hamnen. Så, jag ska ta igen mina lediga dagar då!


Så ja, detta är vad som pågår i mitt liv för tillfället. Jag är även mitt i en process av att eventuellt få ett andraårs visum för Australien. Mer information kommer om detta när jag fått ett ja eller nä och när jag vet vad som kommer att hända med mitt liv framover. (Detta är den största anledningen till varför jag inte uppdaterat eller informerat er om vad som händer och vad mina planer är. För jag har ingen aning just nu. Jag är just nu mitt emellan att kunna få stanna eller vara tvungen att lämna och det är jättestressigt och oroligt. Om jag inte får stanna så betyder det att jag måste lämna Australien och även Joe for ett tag. Så, jag uppdaterar er så fort jag vet, lovar)

 

Saknar er alla så mycket!!

Av Hanna - 10 mars 2013 10:47

På Bali blev jag väldigt förtjust och imponerad av alla skulpturer och tempel. Nästan alla familjer har ett litet tempel i trädgården och varje eftermiddag/kväll lägger de ut en liten liten offergåva på vägen för tur för nästa dag.



Offergåva som läggs ut på gatan for tur inför nästa dag


På en av våra utflykter passerade vi ett stort tempel som vi ville stanna och titta på. Det visade sig att templet och byn firade ett jubeleum. Templet hette Butan Village Temple och några av byborna hade ett genrep för en dansuppvisning inför kvällen då den stora festen ägde rum.
Innan vi fick gå in i templet var vi tvungna att använda en sarong. Man får inte visa benen i ett tempel, för att visa respekt för gudarna. De klär även stayeerna i saronger.


Jag och Joe innan vi gick in i templet



Väl inne i templet tappade jag hakan för alla skulpturer och arkitektur. Detaljerna var helt otroliga och lukten av rökelser från offergåvorna (vilket förresten är lukten nästan överallt på Bali) gjorde det hela till en perfekt upplevelse. 


Ingången




Presentation


Välkommen till mitt äventyr.

Fråga mig

41 besvarade frågor

Translate Blog

Kategorier

Work & Holiday i Australien

En resa längs Australiens östkust samt mitt liv i Sydney där jag arbetar för Sydney Harbor Tall Ships.

Seglandes runt Stilla Havet

April 2012 - Oktober 2012 arbetade jag som "deckhand" ombord det vackra skeppet Soren Larsen när hon seglade runt i Stilla Havet.

Work & Holiday Nya Zeeland

Under 2014 befinner jag mig på Nya Zeeland, både för att arbeta och resa. Jag och min partner tänker resa runt hela landet i vår van och göra en skidsasong i Wanaka!

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards