hannapavift

Direktlänk till inlägg 2 april 2014

Mountains and volcanoes

Av Hanna - 2 april 2014 09:57

Jag har lyckats bocka av ett av mina mal pa min "bucket list" har i Nya Zeeland. Namnligen att bestiga ett berg. Och, inte vilket berg som helst utan det kanda "Mt Doom" som anvandes i Sagan onm Ringen.

Bergets riktiga namn ar Mt Ngauruhoe och star stolt 2287 m ovanfor vattenytan (manga valjer att kalla det "Mt Doom" da dess riktiga namn ar valdigt svart att uttala). Det var en riktig utmaning att ta sig till toppen. Det borjade bra, med en enkel vandring de forsta 700 m. Efter det blev det valdigt brant och underlageet ar mestadels grus och smasten. Det var som att ta tva steg fram och ett steg bak. Efter ytterligare flera hundra meter overgick underlaget till mer hallbar sten och vi kunde anvanda detta for att klattra upp. Sista delen var vi tillbaka till tva steg fram ett steg bak. MEn vid det laget kunde vi se toppen och det fanns inget annat val an att kampa! Val uppe tappade jag hakan. Vi var ovanfor molnen och det lag som ett tacke over omradet med bergstoppar som kikade upp over tacket. Helt magiskt.


Manga Sagan om Ringen - fanatiker  bestiger detta berg och dett exempel pa detta var att vi kunde hora musik nar vi nadde toppen. Det kom fran en grupp tyskar som spelade soundtracket till filmen..


Vagen ner var enklare an det sag ut och val nere fortsatte vi vandringen genom Tongariro, som nationalparken heter. Den tog oss genom ett omrade med flera aktiva vulkaner och kratrar. En av vulkanerna utbrot sa sent som 2012 da en stor sten flog anda ner till en av stugorna man kan overnatta i. Lyckligt nog befann ingen sig i stugan vid detta tillfalle.


Nar vi nadde enasta topp bestamde vi oss for att aven bestiga Mt Tongariro. Inte lika hogt eller lika pafestande, men benen varkte vid detta laget. Efter detta var det ca 15 km kvar av berg och sjoar och den sista biten gick genom regnskogen. Eftersom vi besteg bada bergen var vi de sista att lamna Tongariro for dagen. Vi borjade vandringen 08.30 och nadde inte parkeringsplatsen forrens 19.30 Vi gick sammanlagt ca 27 km och vi slocknade bada tva klockan 21 och vaknade inte forrens vid 12 nasta dag, Mina ben och knan varkte i tre dagar, men det var det vart!


Miljoner kramar!!


At the bottom of Mt Ngauruhoe


The view half way up


At the top






Mt Ngaurohoe from a distance


On our way to the summit of Mt Tongariro



// I've managed to tick off one of my goals on my bucket list whilst here in NZ, to climb a mountain. Not any mountain either, but the famous Mt Doom which was used in The Lord of the Rings.

The real name is Mt Ngauruhoe and reaches 2287 m above the water line. Many people call it Mt Doom just cause the real name is very hard to pronounciate. It was a challenge to get to the top. It started off easily the first 700 m. After that it got really steep and we were mostly walking on gravel and sand. It was like taking two steps forward and one step back. After several hundred meters it changed to rock formations which we could climb over. After that we were back to two steps forward and one step back, but as this point we could see the top. When we finally reached te top, I was amazed. We were above the clouds and it lay as a blanket with mountain tops coming through. Magical.


Many Lord of the Rings fans climb this mountain and one example was that we could hear music at the top. It came from a group of Germans playing the sound track to the films..


The was down was definately easier than it looked like and back down at the bottom we continued the track through Tongariro National Park. It took us through an area of active vulcanoes and craters. One of the vulcanoes erupted in 2012 and a big stone flew all the way down to one of the huts on the track. Luckily, no one was in the hut when this happened. At the next top we decided to climb Mt Tongariro as well. Not as high and not as steep as Mt Ngauruhoe, but my legs were killing me at this stage. Afterwards we had about 15 km though mountains and lakes and the last bit went through the rain forrest.

Since we decided to do both summits, we were the last ones to leave the National Park for the day. We started walking at 08.30 and didn't reach the car park until 19.00 We walked approx 28 km and we both fell asleep at 21 and didn't wake up until 12 the next day. My legs and knees ached for three days, but it was worth it!

 

Lots of love//

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 18 oktober 2014 03:45

-- 2,5 veckor kvar tills jag är åter på svensk mark. Detta blir förmodligen mitt sista inlägg på resande fot innan jag kommer hem. I 3 år har du varit med mig bloggen och hjälpt mig att uppdatera mina kära där hemma.   Imorgon börjar vi en kayak/...

Av Hanna - 14 oktober 2014 06:08

Hej hej hallå! Här kommer en snabb uppdatering medan jag har täckning. Vi är tillbaka i bilen och spenderar våra kvällar på campingplatser. Ibland är det bara en gräsplätt mitt i ingen stans. Igår hade vi en underbar utsikt över ett snötäckt berg ...

Av Hanna - 5 oktober 2014 21:51

Okej, jag har nu avslutat min sista dag for cardrona. Nu är bilen packad igen för en 2,5 veckors road trip på nya Zeeland vilket sedan följs av en dag av nostalgi i Sydney, två veckor av sol i Thailand, en dag att visa joe Köpenhamn och som sen avslu...

Av Hanna - 1 oktober 2014 04:44

Hej alla fina! Uppdateringen här var varit dålig på senaste tiden. Men, det finns inte så mycket att skriva om. Jag lever i bubblan av cardrona och allt som kommer med det. Jag arbetar fem dagar i veckan och åker skidor på mina lediga dagar. Jag h...

Av Hanna - 1 augusti 2014 23:57

Hej kära familj och vänner! Det blixtrar och dundrar här i Wanaka idag och Cardrona har tagit beslutet att inte öppna. All personal satt utanför kontoret i byn i 1 timme och väntade på ett svar, ska vi öppna eller inte? Sen kom det vackra ordet: ...

Presentation


Välkommen till mitt äventyr.

Fråga mig

41 besvarade frågor

Translate Blog

Kategorier

Work & Holiday i Australien

En resa längs Australiens östkust samt mitt liv i Sydney där jag arbetar för Sydney Harbor Tall Ships.

Seglandes runt Stilla Havet

April 2012 - Oktober 2012 arbetade jag som "deckhand" ombord det vackra skeppet Soren Larsen när hon seglade runt i Stilla Havet.

Work & Holiday Nya Zeeland

Under 2014 befinner jag mig på Nya Zeeland, både för att arbeta och resa. Jag och min partner tänker resa runt hela landet i vår van och göra en skidsasong i Wanaka!

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

RSS


Skapa flashcards