hannapavift

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2014

Thunder & Lightning

Av Hanna - 1 augusti 2014 23:57

Hej kära familj och vänner!

Det blixtrar och dundrar här i Wanaka idag och Cardrona har tagit beslutet att inte öppna. All personal satt utanför kontoret i byn i 1 timme och väntade på ett svar, ska vi öppna eller inte?

Sen kom det vackra ordet: stängt, gå tillbaka och sov.

Även fast det är helt underbart att få en ledig dag mitt i veckan, så oroar det mig att mitt arbete är beroende av vädret. Om vi inte öppnar så får jag endast betalt för 2 timmars arbete för en dag då jag skulle arbetat 8,5 h. Väl uppe på resorten kan de skicka hem mig nästan när de vill och jag får inte alla mina timmars arbete som jag har planerat. Men, jag skrev på kontraktet så de har mig runt sitt finger.


Skidåkningen då? Jag älskar det! Jag har redan börjat åka på blåa backar och för någon vecka sedan provade jag off pist! Dock åkte jag rätt in i en stor hög med snö och gjorde en vacker vurpa. Men, utvecklingen går framåt! På min senaste lediga dag åkte jag upp med en vän och vi spenderade hela dagen där uppe. Jag avslutade med en lektion på eftermiddagen där vi övade på att svänga parallellt. Jag har nog blivit kär i att åka skidor och kommer vilja göra det varje år! Jag har också tänkt att prova att åka snowboard medans jag är här!


Nu till det vackraste av allt! Efter 3 år av resor har jag äntligen listat ut vad jag vill med min framtid! Jag har bestämt mig för att läsa Marin biologi. Jag hoppar och skuttar för att jag känner att detta är rätt. Jag visste att jag skulle nå hit, någon gång. Jag har varit lite orolig för att inte ha haft någon aning om vad jag har velat göra, det är också en av anledningarna till att jag har fortsatt resa. Helst av allt vill jag söka in till Höstterminen 15, men jag måste läsa 7 ämnen innan jag ens kan ansöka. Så det kommer eventuellt bli senare. Jag har precis fått reda på att jag måste läsa Biologi A+B, Fysik A+B, Kemi A+B och Matte D (och ja, alla kurser har nya namn nu! Nu förstår jag hur länge jag varit borta). Jag trodde att jag i alla fall kunde få Bi A, Ke A och Fy A kediterat… MEN NEJ! Vill man något tillräckligt mycket så når man oftast sitt mål!


Min tid på Nya Zeeland börjar närma sig sitt slut. Vi är mitt i en skidsäsong men jag blickar redan framåt. Säsongen slutar i mitten på oktober. Då planerar jag och Joe att ge oss ut i vanen igen och resa runt på södra ön. Hittills har den verkligen överraskat mig med helt underbara platser. Mer av detta tack!

På vår lista innan vi reser iväg står:

- Att göra en 3 dagars kajakresa uppe i Abel Tasman. Du kan göra det själv med en egen grupp. De ger dig en             karta och du planerar var du ska stanna för natten. Det låter helt underbart att sova i ett tält på stranden.

- Nevis Swing! Bredvid världens största bungy jump har de vad de kallar ”swing”, liknandes en gigantisk                     gunga. Du faller 90 m rakt ner i en ravin, sen istället för att skjutas tillbaka uppåt som med ett bungy jump             så fortsätter du som en gunga!

- Att beskåda Milford Sounds, ett område nere i fjordarna i söder. Bilderna därifrån är helt magiska!


Efter dessa äventyr är det dags att sälja ”Gamla Bettan”, som vår fina lilla bil blev döpt till. Ni ska bara höra Joe försöka säga ”gamla bettan”, haha han låter så gullig! Så för att göra allt lite enklare så kallas hon även Old Betty. Det kommer vara en konstig känsla när vi sålt henne för bilen har varit som vårt hem. Vi har bott i den bilen i totalt tre månader när vi har gjort allt vi vill. Om ni inte redan gjort en resa i en campervan, please do! Det är en helt underbar känsla av frihet. Du an göra precis vad du vill och åka till alla platser du drömt om.


Ta hand om er alla vart ni än befinner er i världen. Tills vi hörs igen!


(English translation after pictures :D)



Breathtaking views!




My co workers at our Christmas in July party!


We ran out of plates so Mark ate from a frying pan



Eve, Camille, Me, Gaby, Mark and Katinka



Me and Krista on a very snowy and windy day up the mountain!



Trying to take a jumping photo, but failing miserably



Me and Nathalie skiing together on our day off



Me and Joe at Treble Cone ski field with our house mates!


// Hello my dear family and friends!

 Theres thunder and lightning going on here in Wanaka today and Cardrona has decided to stay closed for the day. All staff was waiting for an answer in front of the town office this morning, are we closed or not? Then there was the beautiful word: closed, go back to bed.

Even tough it’s amazing to all of a sudden have an extra day off, it’s making me a bit worried that my work is so dependant on the weather. I only get paid for 2 hours on a closed day in stead of 8,5 h that I have banked on. Up the mountain they can send me home whenever they want and I won’t get my full day of pay. But then, I did sign the contract..

 

Now to more fun stuff! My skiing is going great and I’m loving it. I’m already skiing blue runs and I tried some off piest a few weeks ago. I did end up in a big pile of snow and stacked, but at least I gave it a go, haha. On my last day off I spent the whole day up the mountain with a friend and finished the day with a lesson where we practiced parallel turning. I’ve fallen in love with skiing and will probably want to go every year from now on! I’m also going to try snowboarding whilst I’m here!

 

Now to something even more beautiful. After 3 years of travelling, I’ve finally made up my mind about what I want to do with my future. I’ve decided to study Marine biology. I knew that I was going to reach a decision in the end, but I have been a little bit worried not knowing. This has also been a reason to why I’ve continued travelling. I still have a bit to do before uni, study wise. There’s a few courses I have to take before I can apply and it’s going to take me a little while. But if you want something badly and try hard you usually reach your goals!

 

My time in New Zealand is starting to come to an end. We’re in the middle of a ski season but I’m already looking ahead. The season finishes in mid October and after that It’s time for me and Joe to go travelling in the van again. This time we’re exploring the south island and there’s a few places we want to visit before we leave this amazing country.

- Kayak for 3 days in the Abel Tasman. They give you a map and you can decide yourselves where you want to camp and it can be done without a guide. Just the thought about sleeping in a tent on the beach makes me happy.

- The NEVIS SWING! It’s located next to the biggest bungee jump in the world and instead of shooting back up at the end of the jump you continue swinging.

- Milford Sounds. It’s supposed to be amazing and it’s located down south in the fiordlands.

 

After these adventures, it’s sadly time for us to sell “Gamla Bettan”, which translates to “Old Betty”. And yes, we named our car.. You should hear Joe say Gamla Bettan, he sounds so cute! It’s going to be a weird feeling to sell her cause she’s been or home for several months. If you’ve never done a trip in a campervan, please do one! It’s an amazing feeling of freedom.

 

I hope that you’re all doing well wherever you re in the world //

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 18 oktober 2014 03:45

-- 2,5 veckor kvar tills jag är åter på svensk mark. Detta blir förmodligen mitt sista inlägg på resande fot innan jag kommer hem. I 3 år har du varit med mig bloggen och hjälpt mig att uppdatera mina kära där hemma.   Imorgon börjar vi en kayak/...

Av Hanna - 14 oktober 2014 06:08

Hej hej hallå! Här kommer en snabb uppdatering medan jag har täckning. Vi är tillbaka i bilen och spenderar våra kvällar på campingplatser. Ibland är det bara en gräsplätt mitt i ingen stans. Igår hade vi en underbar utsikt över ett snötäckt berg ...

Av Hanna - 5 oktober 2014 21:51

Okej, jag har nu avslutat min sista dag for cardrona. Nu är bilen packad igen för en 2,5 veckors road trip på nya Zeeland vilket sedan följs av en dag av nostalgi i Sydney, två veckor av sol i Thailand, en dag att visa joe Köpenhamn och som sen avslu...

Av Hanna - 1 oktober 2014 04:44

Hej alla fina! Uppdateringen här var varit dålig på senaste tiden. Men, det finns inte så mycket att skriva om. Jag lever i bubblan av cardrona och allt som kommer med det. Jag arbetar fem dagar i veckan och åker skidor på mina lediga dagar. Jag h...

Av Hanna - 15 juli 2014 13:34

Hej på er mina fina vänner! Jag hoppas att allt är bra med er vart ni än befinner er. Här nere på Nya Zeeland går allt enligt planerna. Jag gillar wanaka! Jag Babetap med ett gäng riktigt härliga människor. Jag älskar att träffa människor från al...

Presentation


Välkommen till mitt äventyr.

Fråga mig

41 besvarade frågor

Translate Blog

Kategorier

Work & Holiday i Australien

En resa längs Australiens östkust samt mitt liv i Sydney där jag arbetar för Sydney Harbor Tall Ships.

Seglandes runt Stilla Havet

April 2012 - Oktober 2012 arbetade jag som "deckhand" ombord det vackra skeppet Soren Larsen när hon seglade runt i Stilla Havet.

Work & Holiday Nya Zeeland

Under 2014 befinner jag mig på Nya Zeeland, både för att arbeta och resa. Jag och min partner tänker resa runt hela landet i vår van och göra en skidsasong i Wanaka!

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards