hannapavift

Alla inlägg under januari 2014

Av Hanna - 27 januari 2014 14:22

Att helt plötsligt flytta tillbaka in på ett hostel igen har varit lite konstigt. Jag trivdes väldigt bra på mitt första hostel här i Auckland. Efter en vecka bestämde jag mig dock för att hitta ett annat hostel där jag kan arbeta för gratis boende. Jag lyckades och i lördags flyttade jag in på mitt nya hostel, Nomads Fat Camel. Mitt fösta intryck var inte så bra.. Väldigt stökigt och luktade illa. Haha, men nu har jag bott här i fem dagar och det här börjat kännas mycket bättre. Jag börjar bli vän med alla och de verkar jätteroliga!

Min tanke här i Auckland har varit att spara så mycket pengar som möjligt. Så, i lördags gick jag runt på stan och lämnade ut mitt cv till olika barer. Samma kväll ringde en av ägarna och ville att jag skulle komma in en timme senare för en intervju och ett testskift. Det slutade med att jag stannade för hela skiftet till 04.00 på morgonen. Jättekul! Jag blev erbjuden jobbet och mitt fösta riktiga skift är imorgon.
Jag har även en till intervju på onsdag i en annan bar, så förhoppningsvis kan jag kompromissa mellan båda jobben.

Godnatt från ett hostelrum där musiken från klubbarna vrålar in genom mitt fönster och ligger mitt emellan två strippklubbar! Top notch!

Hoppas att allt är bra med er!

// So, moving in to a hostel again has been bit weird for me. I really enjoyed my first hostel here in Sydney but after a week I decided that I wanted to find a hostel where I can work for accommodation. I succeeded and I moved in to Nomads Fat Camel last Saturday. My first impression was not good. It's very merry and it smells weird.
But, I've now been here for five days and it's growing on me. I'm starting to get to know the other staff and most of them seem really nice.

I also decided that I wanted to find an extra job. So, Saturday I decided to walk around the city and handing out my cv to different bars. I got a phone call the same evening from one of the managers asking me to come in an hour later for a trial. I ended up staying the whole shift til 4 am and I was offered the job! My first real shift tomorrow. I also have another trial on Wednesday for another pub. Hopefully I can compromise between them both.

Goodnight from a noisy hostel room where the music from the bars are blasting through my window and it's located between two strip clubs. Top notch!

Take care xxx //

Av Hanna - 26 januari 2014 02:58

Ok, being away from Sydney feels exactly how I thought it would feel. I miss it. A lot.
Maybe it's because Joe and my sister are still there and it's going to feel better when they join me or maybe because I call Sydney home.

It's hard to explain what I feel cause of course is little Dalby in Sweden my home. I miss my family and friends so much and sometimes I even wonder why I'm still travelling and not back in Sweden. But, I see so much, I do so much and I'm having such good fun. When I finally come home, there will be years of fun with everyone!

So, here are some of the last pictures from Sydney. Thank you everyone who made it so special! Miss you all xxx

// Okej, jag känner precis vad jag trodde att jag skulle känna med att ha lämnat Sydney. Jag saknar det, jättemycket. Kanske är det för att Joe och Elin är där och att det kommer kännas annorlunda när de lämnar eller så är det för att jag kallar Sydney mitt hem.

Det är svårt att förklara hur jag känner då lilla Dalby i Skåne alltid kommer vara mitt riktiga hem. Jag saknar er alla så mycket och ibland frågar jag mig själv varför jag är ute och reser och inte med er. Men, jag ser så mycket, gör så mycket och har jättekul! När jag faktiskt kommer hem så är tiden tillsammans oändlig!

Så, här är några av de sista bilderna från Sydney //

Beautiful Soren!

Remembering good old times, Soren crew 2012

Me trying to make a nice Christmas card but not really succeeding.. Haha

Amazing Bondi Beach!

Ling Ling Ling!!

My awesome sister!

Christmas dinner Swedish style

Some of the busses in Sydney were decorated, very funny!

Love love love

Trying to work on new years eve, people were camping all day for the best spots

New Years eve with Pearse, Polly, Angie and Jackson

Getting ready for New Zealand with a jacket from Joe's mum!

Kelly!!

Me, Yuka and Nana. I never stop laughing around these two!

A little piece of Sydney harbour

At work with Thunder Jets

Jen!!

One of my last days, just relaxing at the pool haha

Av Hanna - 24 januari 2014 07:26

Okej, jag har nu varit i Nya Zeeland i 4 dagar och jag har lyckats få en plats på ett hostel där jag kan arbeta för gratis boende. Jag behöver bara jobba 15 h i veckan och minimum är 3 veckor. Planerar nu att stanna där tills Joe kommer över, vilket är om ca fyra veckor.

Idag har jag tagit färjan över till Devonport, viket är en förort till Auckland. Det ligger precis vid havet och det påminnde mig lite om en sommar by i Sverige. Helt underbart!

Ikväll ska vi ner vill hamnen för att gå på en marknad och vid 21 börjar de visa Lejonkungen på en utomhusbiograf.

Ta hand om er!

// Hi my lovely English speaking friends!
I have now been in Auckland for four days and I've managed to get a spot at a hostel working for accommodation. I only need to work 15 h per week and a minimum stay of 3 weeks. I'm planning on doing this "job" til Joe comes over. Which will hopefully be in about 4 weeks.

Today of went to Devonport which is a suburb to Auckland. It's right on the water side and it's beautiful! It actually reminds me a little bit of Sweden in the summer.

We're going down to the harbour tonight to look at the markets. At 9 pm they're showing the Lion King at the outdoor cinema!

Take care, Sydney I miss you xx

Devonport

Stacey, me and Lois having the best ice cream!

The view of Rangitoto from mount Victoria in Devonport

Stacey and Jess

Auckland city and the harbour bridge

Av Hanna - 22 januari 2014 13:22

Hej på er alla!

Jag har nu landat och gjort mig någorlunda hemmastad i Auckland. Jag bor på ett hostel i centrum, vilket jag är väldigt nöjd med.

Vädret har inte varit det bästa. Det påminner mig väldigt mycket om Sverige, hehe. Dagen jag kom hit öste det ner..

Jag är lyckligt lottad att min goda vän Stacey bor i Auckland. Vi träffades i Sydney när jag först började jobba för Sydney tall ships och hon är en av de som varit med mig från början. Hon och hennes pojkvän har en lägenhet lite utanför stan så jag har varit där och ätit middag varje kväll sen jag kom hit :-) mysigt att ha någon man känner när man är i en ny stad.

Jag ska förhoppningsvis flytta till ett annat hostel på lördag för att kunna arbeta för gratis bonde. Om jag arbetar 20 h i veckan måndag-fredag så kan jag bo gratis. Lätt som en plätt.

Att ha lämnat Sydney känns konstigt. Elin och Joe följde med mig till flygplatsen och jag grät när jag sa hejdå. Joe kommer till nya zeeland om 4 veckor, men jag vet inte när jag kommer träffa Elin igen. Jag är så glad över tiden vi har haft tillsammans i Sydney!

Hoppas att ni alla mår bra där hemma och tar hand om varandra.
Miljoner kramar!

// I have now landed in Auckland and settled in a little bit. I'm staying at hostel in the central area and I'm very pleased with it.

The weather here reminds me of Sweden. Not too warm and not too cold. But, it's been raining every day since I got here..

I'm so happy to have my friend Stacey in the city. We met in Sydney when I first started working for Sydney tall ships and she's been there since the beginning. I've been spending most evenings at her place since I got here :-)

I'm hopefully moving in to a new hostel on Saturday to work for accommodation. I onlyIhave to work for 20 a week Monday to Friday. Easy!

It feels so weird to have left Sydney. Joe and my sister came with me to the airport and I cried when I said goodbye. Joe is coming over in about 4 weeks, but I don't really know when I'll see my sister again. I'm so happy for the time of ice together in Sydney!

I hope you're all good wherever you are. Take care xxx //

Av Hanna - 17 januari 2014 02:56

Jag kan inte forsta att det ar dax. Det ar min tur att lamna Sydney. Under dessa 2,5 ar sa har det alltid varit jag som stannat kvar, jag som sett folk komma och ga. Men nu ar det min egen tur. Om jag ska vara arlig sa kanns det okej. Det ar dock manga blandade kanslor nar jag tanker pa det hela.


Jag har nu bott i Sydney i ca 1,5 ar. Jag ser Sydney som mitt hem. Har har jag min forsta riktiga langehet, har bor jag med min pojkvan och jag jobbar med nagot som jag verkligen gillar.

Nu ar lillan har nere ocksa, vilket gor det tusen ganger svarare att resa vidare. Jag ar sa glad over tiden vi har haft har nere tillsammans och alla vara resor. Du ar bast!


(Jag har forsokt att skriva nagot bra, men for tillfallet sa hittar jag inte riktigt orden for vad jag vill saga. Jag lanmar en stad dar jag har vanner for livet. Och det ar svart for jag vet aldrig nar eller om jag kommer tillbaka)


Men, nu ar det dax att plocka fram ryggan igen och resa vidare. Jag flyger till Auckland pa mandag och flyttar in med en av mina goda vanner som jag traffade nar jag forst kom ner till Sydney. 5 veckor senare kommer Joe och vi ska kopa en van och resa runt! Ska bli sa kul!


Ta hand om er alla dar hemma, sa hor jag av mig nar jag har landat pa Nya Zeeland!

(och det funkar inte att ladda upp bilder heller.. jag gor ett nytt inlagg nar jag kommer till NZ, ville bara uppdatera er)


Presentation


Välkommen till mitt äventyr.

Fråga mig

41 besvarade frågor

Translate Blog

Kategorier

Work & Holiday i Australien

En resa längs Australiens östkust samt mitt liv i Sydney där jag arbetar för Sydney Harbor Tall Ships.

Seglandes runt Stilla Havet

April 2012 - Oktober 2012 arbetade jag som "deckhand" ombord det vackra skeppet Soren Larsen när hon seglade runt i Stilla Havet.

Work & Holiday Nya Zeeland

Under 2014 befinner jag mig på Nya Zeeland, både för att arbeta och resa. Jag och min partner tänker resa runt hela landet i vår van och göra en skidsasong i Wanaka!

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards