hannapavift

Alla inlägg under mars 2014

Av Hanna - 24 mars 2014 08:32

Vårt första stopp på road trippen var Rotorua, vilket ligger ungefär centalt på den norra ön av Nya Zeeland. Rotorua är känd för sin geotermiska aktivitet då ett antal gejsrar finns i området och heta lergropar. I staden finns också svavelhaltiga källor. Jättehärtigt men dock luktar det ganska illa pga svavel, Rotorua är inte ett ställe jag skulle vilja flytta till.

 


 


 


 


 


 

Utanför byn finns det en å som kallas Kerosin Creek. Den är uppvärmd av den geotermiska aktiviteten och det är precis som att ta ett bad.

 


Vår kväll i Rotorua spenderade vi utanför byn (vi ville komma så lång ifrån fislukten som möjligt, hehe) vid sjön Onaka. Så lugnt och fridfullt. På morgonen innan vi begav oss vidare till nästa plats tog vi ett dopp i sjön. Såå kallt, men riktigt uppfriskande!

 


View of Lake Onaka from the van

 

// Our first stop on our road trip was Rotorua, which is located around the centre of the North Island of NZ. Rotorua is famous for it's geothermal activity and while driving through the town you'll see steam coming up from the ground. The town is also aurronded by mud pools, my personal favourite. 

 

We did a stop outside the town at a creek called Karosine Creek. It's water heated by the geothermal activity and sitting in it feels like taking a hot bath. Isn't nature very wierd sometimes?

 

We spent the night away from the town (we wanted to get away from the smell..) right by Lake Onaka. A very peaceful and beautiful spot. The morning after started with a swim in the lake. Cold, but very refreshing //

Av Hanna - 24 mars 2014 07:57

Då har det riktiga äventyret börjat! Jag och Joe är nu stolta ägare av en Toyota Hiace 94 och vi lamnade Auckland för 1,5 vecka sedan.


Om jag ska summera min tid i Auckland så måste jag säga att det var en bra upplevelse. Jag träffade många nya vänner som jag aldrig kommer att glömma. Alla goa människor på hostlet Fat Camel och mina kollegor på No 1 High Street. Jag klagade ganska mycket på hostlet jag arbetade på för gratis boende (Fat Camel) men i slutändan hade jag inte velat vara någon annanstans trots att jag skrubbade toaletter varje dag, trots att det var smutsigt och stökigt och trots att det luktade illa. Det kändes som hemma, ett megastort kollektiv!


Min tod på High Street var helt okej. Jag är inte van att arbeta till tidigt på morgonen och det kändes på kroppen. Dock hade jag väldigt hjälpsamma och härliga kollegor som livade upp stämningen. Vi hade några roliga funktioner i baren, bland annat Eminems officiella efterfest efter sin konsert i Auckland. 


Nu är jag arbetslös (av egen vilja) och reser runt hela Nya Zeeland. Jag som inte haft semester på 2 år! 


Vi har hunnit besöka Rotorua, Taupo, Tongariro, New Plymouth och flera andra ställen! Vi övernattar mestadels på så kallade D.O.C (Department of Concervation) campingplatser, som endast har toaletter. Så det är svårt att hitta tillfällen att uppdatera bloggen, men jag gör så gott jag kan (:


To make the bed you simply take off the table and place it in between the seats.. ad a sheet, pillows and a duvet and you have the perfect bed!




Stove and a fridge!





Joe cooking


Om jag ska summera min tid i Auckland så måste jag säga att det var en bra upplevelse. Jag träffade många nya vänner som jag aldrig kommer att glömma. Alla goa människor på hostlet Fat Camel och mina kollegor på No 1 High Street. Jag klagade ganska mycket på hostlet jag arbetade på för gratis boende (Fat Camel) men i slutändan hade jag inte velat vara någon annanstans trots att jag skrubbade toaletter varje dag, trots att det var smutsigt och stökigt och trots att det luktade illa. Det kändes som hemma, ett megastort kollektiv!


Min tid på High Street var helt okej. Jag är inte van att arbeta till tidigt på morgonen och det kändes på kroppen. Dock hade jag väldigt hjälpsamma och härliga kollegor som livade upp stämningen. Vi hade några roliga funktioner i baren, bland annat Eminems officiella efterfest efter sin konsert i Auckland. 


Nu är jag arbetslös (av egen vilja) och reser runt hela Nya Zeeland. Jag som inte haft semester på 2 år! 


Vi har hunnit besöka Rotorua, Taupo, Tongariro, New Plymouth och flera andra ställen! Vi övernattar mestadels på så kallade D.O.C (Department of Concervation) campingplatser, som endast har toaletter. Så det är svårt att hitta tillfällen att uppdatera bloggen, men jag gör så gott jag kan (:


Ta hand om er nära och kära!


// Ok, so the real adventure has begun! Me and Joe are now proud owners of our little campervan, a Toyota Hiace 1994, and we left Auckland 1,5 week ago.


To sum up my time in Auckland, it was great! I made a lot of new friends that I will never forget. All the awesome people at the hostel Fat Camel and my collegues at No 1 High Street. I did complain a bit about the hostel where I worked for accomodation (Fat Camel) but, I don't wish to have been anywhere else in the end even though I scrubbed toilets every day, even though it was dirty and even though it was a bit smelly. It felt like home!


My time at High Street was ok. I'm not used to work till very early in the morning and my body felt it. But, I had very nice and helpful collegues that made it a good two months. We had a few really good functions, one example being Eminem's official efterparty after his concert in Auckland.


Now.. I'm unemployed (by choice) and travelling around NZ. I haven't had a holiday for 2 years!


We have already visited Rotorua, Taupo, Tongariro, New Plymouth and a few other places. We mainly camp at D.O.C campsites (Department of Concervation) and they only have a toilet. So, it's hard to find times to update the blog, but I'm doing my best (:


Take care friends!! //

Av Hanna - 15 mars 2014 06:09

Jag är lite av en Sagan om Ringen-nörd, så därför kommer det nog inte som en chock att jag, för ca 3 veckor sedan, hyrde en bil med Joe och Hannah och spenderade en heldag i "The Shire".


I Matamata, 2,5 timmar söder om Auckland, ligger det berömda Hobbiton. Här har hobbithål byggts för inspelningarna av Sagan om Ringen. Anledningen att jag ville besöka detta var att det faktiskt var där som de spelade in alla scener till "The Shire", det var inte något som var byggt endast för turister. Dock, är hålen tomma.. scenerna inne i husen är inspelade i Wellington. Där fanns Hobbithus i olika storlekar, detta för att få Frodo och de andra hobbitarna att se mindre ut än de andra karaktärerna. Till exempel, de placerade Frodo framför ett hus med en stor dörr och Gandalf framför en liten dörr. Jag förstår fortfarande inte riktigt hur de gjorde detta när de alla var med i samma bild.. Aja.



An excited Hannah!








Bagend






The Green Dragon


// I'm a bit of a fan of Lord of the Rings. Therefore it was no question to me when the trip to Hobbiton was suggested.


Hobbiton is located in Matamata, 2.5 h south of Auckland. This was the location for the Shire and also where they filmed all the scenes. That was the main thing for me, it wasn't just something buildt for turists.. they we're actually there filming. But, the hobbit holes are empty, the scenes inside was filmed in Wellington. The hobbit holes varies in sizes, this is to make Frodo and the other hobbits look smaller than the other caracters. For example, they would film Frodo in front of a hobbit hole with a big door and Gandalf in front of a small one. I still don't understand how they did this when they we're all in the same shot. A well, a very good ay! //

Presentation


Välkommen till mitt äventyr.

Fråga mig

41 besvarade frågor

Translate Blog

Kategorier

Work & Holiday i Australien

En resa längs Australiens östkust samt mitt liv i Sydney där jag arbetar för Sydney Harbor Tall Ships.

Seglandes runt Stilla Havet

April 2012 - Oktober 2012 arbetade jag som "deckhand" ombord det vackra skeppet Soren Larsen när hon seglade runt i Stilla Havet.

Work & Holiday Nya Zeeland

Under 2014 befinner jag mig på Nya Zeeland, både för att arbeta och resa. Jag och min partner tänker resa runt hela landet i vår van och göra en skidsasong i Wanaka!

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards