hannapavift

Direktlänk till inlägg 22 november 2013

Uluru / Ayers Rock

Av Hanna - 22 november 2013 10:06

Regner öser ner över Sydney och det känns som att det var evigheter sedan vi kom tillbaka från Uluru, när vi faktiskt kom hem förra veckan. 


Varken jag eller Elin har varit i öknen tidigare och värmen när vi först landade i Alice Springs var en chock. Första dagen var det ungefär 35 grader, vilket jag tycker är mycket! 

Vi checkade in på vårt hostel och blev direkt kompisar med några andra som också skulle med på resan till outbacken. 


05.00 ringde alarmet på fredagsmorgonen och vi packade våra sista tillbehörigheter och begav oss ut till bussen som hämtade upp oss. Vi var 21 personer i varje buss med en guide var. Vår hette Josh och han var väldigt engagerad och intresserad av sitt jobb. Han hade även en svensk flickvän, bra kille!



Our "beloved" bus



Elin, in the middle of nowhere


Vår resa tog oss först till Kings Canyon, vilket låg ca 6 timmar iväg från Alice Springs. Med ont i benen hoppade vi glatt ut ur bussen och insåg att det var nästan 39 grader. Dock drog molnen in och det regnade lite, men det var bara skönt. Kings Canyon var inte så imponerande som vi alla trodde det skulle vara (låter megastort på namnet). Så, lite besvikna lämnade vi vårt första stopp men åkte istället för att hitta "bush tucker".



Elin at Kings Canyon



Kings Canyon


Vår resa till Uluru handlade mycket om den aborginska kulturen, vilket jag har velat lära mig mycket om ett tag nu. Josh var väldigt engagerad i detta ämne och vår första kväll runt lägerelden svarade han på alla våra frågor. 

Aborgin-stammen som lever i och runt Uluru har levt där i över 10,000 år. De har aldrig ricktigt använt sig av jordbruk då det är svårt för grönsaker och planter att leva i värmen. (Under sommaren blir det upp till 45-50 grader). De lever därför på något de kallar "bush tucker", mat de hittar i öknen. En av dessa är "widgety grubs", maskar som lever i rötterna på ett speciellt träd. Josh stannade bussen, vi hoppade ut och tittade på honom medan han letade efter dem. Såklart hittade han en också som en av de engelska killarna åt... USH!!!!



Josh in search for the famous worm



Poor thing, is was eaten by one of our group members..


När masken var uppäten begav vi oss mot vårt läger för kvällen, men på vägen stannde vi för att hämta ved för elden. Vi trodde att vi skulle åka och köpa lite lägereld på en mack, men rätt som det var stannade bussen än en gång mitt i ingenstans och vi samlade allt själva. Det har nyligen varit bräder i Uluru-området också och det har lämnat mängder av ved på marken. Så, vi tog inget från frisk träd.



Collecting fire wood



I thought it was funny to give myself some war paint.. but then realized that there would be no showers our first night and regretted my decition straight away.. hehe


Väl framme på vår sovplats började vi laga mat, vi betättade lite historier runt elden och till sist kände vi alla att det var tid att sova. Vi sov på något som de i australien kallar "swag". Det är som en sovsäck, fast hårdare material och en liten madrass inuti. Vi hade inga kuddar så jag använde en av mina tröjor. Jag sov faktiskt jättegott. (eller ja, kanske bara gott).



Our camp for the first night. The swags are being offloaded from the bus


Morgonen efter väckte Josh oss vid 05.00 igen och den här dagen bar det av till Uluru och Kata Tjuta. Det tog oss några timmar att komma dit (avstånden i outbacken är helt sjuka. Ett expempel är "bara runt hörnet", vilket betyder ca 30 minuter) men väl där var det definitivt värt det. Vi åkte direkt in i Nationalparken och körde till Kata Tjuta, vilket är ca 45 minuter ifrån Uluru. Nu var det dax för vår första långa vandring. 2 timmar för att vara exakt. Vi var tvugna att ta med oss 3 l vatten var och solen var stekande het. Denna vandring var dock helt underbar och ingen var besviken när vi hoppade på bussen igen. 



Me and sis at Kata Tjuta



A little piece of Kata Tjuta, which is made up by 39 of these massive rocks. Kata Tjuta means "many heads"


Efter Kata Tjuta var vi alla så trötta, men det visade sig att vi skulle göra ytterliggare en till vandring, en fjärdedel av vandringen runt Uluru. Denna kallades "Mala Walk" och har en stor betydelse för det aborginska folket. Det innehåller många viktiga historier och symboler. 

Vi tittade på solnedgången över Uluru och efter det slocknade vi tidigt. Och även denna natt spenderades i våra "swags".



Josh telling us interesting stories



Tis cave used to be a school and the symbols are from that time


Morgonen därpå väktes vi 04.15 för att hinna se soluppgången över Uluru. Så... nu har jag bilder av Uluru under dagen, Uluru under solnedgången, Uluru på kvällen och Uluru på morgonen... lite många fotton kanske haha. Efter det avslutade vi vår vandring runt Uluru (9,5 km!) och sen hoppade vi än en gång på bussen och började den långa resan tillbaka till Alice Springs. På vägen släppte vi av några från vår grupp på min kompis Miyukis hotell! Ett väldigt kärt återseende. Jag jobbade och bodde med Miyuki på Soren innan hon lämnade för outbacken.

Vi hann även med ett stopp på en kamelfarm där jag och Elin red en kamel haha!!



Here it is, Uluru..



With an amazing sunset



Our happy group!!


Väl tillbaka i Alice spenderade vi vår kväll med alla på puben och dagen efter med alla tjejerna runt poolen! 

En riktigt lyckad resa med många nya vänner.


Dock är jag glad att vara tillbaka på ett sätt.. värmen i Alice och Uluru är för mycket! Haha, jag är inte gjord för extrem värme!


Miljoner kramar till er alla v



// My time at Uluru was amazing. We started at Alice Springs where the heat really chocked us. Coming from rainy Sydney it was definately a change to all of a sudden have 39 degrees. The following morning we jumped on the bus that would take us to Kings Canyon, Kata Tjuta and Uluru. It was me and my sister and 19 other people. We spend most of the time on the road.. the distances between different places are so far in the desert, that "down the road" means roughly a 30 minute drive. This became our standard joke btw. 


We spend 3 days tracking and hiking at Uluru. Our two nights was spent at campsites and we slept in swags, which looks like a sleeping bag.. only thicker and it has a little matrass inside it. Actually very comfy. And to be able to look at the stars before we fell asleep was a big bonus. 


We had a really nice group of people and we all seemed to get along very well. I really enjoyed this trip with "The Rock Tour" and it's something that I will never forget. Thanks everyone who made it so special! //

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 18 oktober 2014 03:45

-- 2,5 veckor kvar tills jag är åter på svensk mark. Detta blir förmodligen mitt sista inlägg på resande fot innan jag kommer hem. I 3 år har du varit med mig bloggen och hjälpt mig att uppdatera mina kära där hemma.   Imorgon börjar vi en kayak/...

Av Hanna - 14 oktober 2014 06:08

Hej hej hallå! Här kommer en snabb uppdatering medan jag har täckning. Vi är tillbaka i bilen och spenderar våra kvällar på campingplatser. Ibland är det bara en gräsplätt mitt i ingen stans. Igår hade vi en underbar utsikt över ett snötäckt berg ...

Av Hanna - 5 oktober 2014 21:51

Okej, jag har nu avslutat min sista dag for cardrona. Nu är bilen packad igen för en 2,5 veckors road trip på nya Zeeland vilket sedan följs av en dag av nostalgi i Sydney, två veckor av sol i Thailand, en dag att visa joe Köpenhamn och som sen avslu...

Av Hanna - 1 oktober 2014 04:44

Hej alla fina! Uppdateringen här var varit dålig på senaste tiden. Men, det finns inte så mycket att skriva om. Jag lever i bubblan av cardrona och allt som kommer med det. Jag arbetar fem dagar i veckan och åker skidor på mina lediga dagar. Jag h...

Av Hanna - 1 augusti 2014 23:57

Hej kära familj och vänner! Det blixtrar och dundrar här i Wanaka idag och Cardrona har tagit beslutet att inte öppna. All personal satt utanför kontoret i byn i 1 timme och väntade på ett svar, ska vi öppna eller inte? Sen kom det vackra ordet: ...

Presentation


Välkommen till mitt äventyr.

Fråga mig

41 besvarade frågor

Translate Blog

Kategorier

Work & Holiday i Australien

En resa längs Australiens östkust samt mitt liv i Sydney där jag arbetar för Sydney Harbor Tall Ships.

Seglandes runt Stilla Havet

April 2012 - Oktober 2012 arbetade jag som "deckhand" ombord det vackra skeppet Soren Larsen när hon seglade runt i Stilla Havet.

Work & Holiday Nya Zeeland

Under 2014 befinner jag mig på Nya Zeeland, både för att arbeta och resa. Jag och min partner tänker resa runt hela landet i vår van och göra en skidsasong i Wanaka!

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards